Voertuig met Nederlands kenteken uitvoeren

Als u uw voertuig met Nederlands kenteken wilt uitvoeren, moet je de registratie van dat voertuig bij de RDW beëindigen. Dit is belangrijk, want je bent dan niet meer aansprakelijk voor het voertuig en stoppen de voertuigverplichtingen. Je beëindigt de registratie bij de RDW door het voertuig aan te melden voor uitvoer.

Voertuig krijgt buitenlands kenteken

Moet het voertuig in het buitenland een kenteken krijgen? Informeer dan voordat je het voertuig voor uitvoer bij de RDW aanmeldt in het betreffende land, welke documenten er nodig zijn voor invoer in dat land. Heb je voor invoer het kentekenbewijs nodig, dan heb je nu nog de mogelijkheid om een vervangend kentekenbewijs aan te vragen.

Voertuig voor uitvoer aanmelden

Zo meldt u uw voertuig aan voor uitvoer:

Je (mag ook iemand anders doen) gaat naar een RDW-keuringsstation of RDW-balie (op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur. Je kan ook naar een RDW erkend bedrijf voor export. Zo’n bedrijf herken je aan de RDW-muurschild plus erkenningssticker. Informeer je bij het bedrijf naar de openingstijden.
Neem het volgende mee: 
– Het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) en het Overschrijvingsbewijs of
de kentekencard met de tenaamstellingscode;
Het Overschrijvingsbewijs of tenaamstellingscode mogen ontbreken als
de geregistreerde eigenaar/houder zelf komt;
– Geldig legitimatiebewijs;
– Kentekenplaten (niet nodig als er nooit kentekenplaten zijn gemaakt / afgegeven
voor dit voertuig (dit kan alleen bij een RDW keuringsstation of RDW balie)
– Kopie uittreksel KvK (in geval van rechtspersoon) niet ouder dan 1 jaar;
– Machtiging van de tekenbevoegde (in geval van rechtspersoon en als je
zelf niet de tekenbevoegde bent).
Je betaalt de kosten. Het tarief voor uitvoer is 9,98 euro
De RDW meldt het voertuig af in het kentekenregister en de registratie is direct beëindigd.
Je ontvangt van de medewerker:
– een vrijwaringsbewijs (bewijs dat de registratie is beëindigd);
– het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) of de kentekencard (waarvan een
hoekje is afgeknipt);
– papieren kentekenbewijs deel II voor uitvoer. Dit kentekenbewijs deel II
heb je samen met de kentekencard of tenaamstellingscode nodig om
het voertuig in het buitenland te registreren.
Met het kentekenbewijs deel II mag je in Nederland nog maximaal 14 dagen op de openbare weg rijden, maar niet langer dan de APK geldig is. Voorwaarden hierbij zijn:
– het voertuig is verzekerd tijdens deze 14 dagen (of zo lang de APK
geldig is);
– je zet het bestaande kenteken op witte kentekenplaten met zwarte
letters/cijfers en bevestigt deze op jouw voertuig. Je kan de
kentekenplaten zelf maken op karton. Of je laat ze maken bij
een erkende kentekenplaatfabrikant, op vertoon van de
kentekencard of het kentekenbewijs deel 1A (Voertuigbewijs).
Gaat het voertuig naar een land buiten de Europese Unie dan moet je ook naar de Douane voor ‘aangifte ten uitvoer’.

Lees ook:  De ANWB verzelfstandigt haar touroperating activiteiten

Het is verstandig dat de persoon die in het buitenland een kenteken wil aanvragen zelf de uitvoer bij de RDW regelt.

Lees meer over het uitvoeren van een voertuig op het RDW

Lees ook: Een caravan kopen in Duitsland

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en ontvang elke week artikelen zoals deze in je mailbox.
p.s. Je gegevens worden nooit met anderen gedeeld.

1 REACTIE

  1. Witte kentekenplaten mag je zeker NIET zelf maken van karton!
    Waarom zou je anders metalen platen moeten/kunnen laten maken bij erkende makers ??

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in