Onduidelijkheid voor gedupeerden faillissement Gommans Campers

Veel klanten van het failliete Gommans Campers uit Schijndel voelen zich bedrogen. Ze hebben flinke aanbetalingen gedaan, maar het is onzeker of ze hun geld ooit terugzien.

De rechtbank in Den Bosch heeft vorige week het faillissement uitgesproken, waarna duidelijk werd dat tientallen klanten bedragen tot wel 50.000 euro hebben betaald voor een op maat gebouwde buscamper.

Curator Rob van Seumeren onderzoekt momenteel de financiële situatie van het bedrijf en geeft aan dat dit zeker twee maanden kan duren. “We zitten nog in de beginfase, dus ik kan nog niets concreets zeggen,” aldus van Seumeren. Hij waarschuwt wel dat andere schuldeisers, zoals de Belastingdienst, voorrang krijgen. Alleen als een gekochte bus al op naam van de klant staat, wordt deze zo snel mogelijk overgedragen.

Een doorstart wordt onderzocht

Een doorstart is een van de opties die worden onderzocht. “We houden deze mogelijkheid open, maar tot nu toe heeft zich nog niemand gemeld,” zegt de curator. Ervaring leert dat geïnteresseerde partijen zich doorgaans snel kenbaar maken. Niet alleen Gommans Campers, maar ook het op hetzelfde adres gevestigde bedrijf Venny, dat doe-het-zelf bouwpakketten voor campers leverde, valt onder het faillissement.

Snelle groei werd Gommans Campers fataal

Patrick Gommans, de eigenaar van het failliete bedrijf, wijt de situatie aan een te snelle groei. “De vraag naar campers was enorm en we konden moeilijk vakmensen vinden. Tegelijkertijd maakten we complexe producten, waardoor we achterstand opliepen. Op een gegeven moment konden we dat niet meer inhalen.” Hij legt uit dat de loonkosten doorliepen, terwijl de inkomsten vertraagd binnenkwamen. “En dan gaat het mis.”

Leestip:  Nieuwe reisgids over Vlaanderen

Klanten vertellen een andere versie

Tientallen gedupeerde klanten hebben zich verenigd in een appgroep. Ze delen vergelijkbare ervaringen: beloften werden gedaan, maar leveringen liepen telkens vertraging op.

Ton Hazes (73), woonachtig in Noorwegen, bestelde een camper met natuurlijke materialen en wachtte maanden op de levering. “Ik heb meerdere keren tickets geboekt voor afspraken die op het laatste moment werden afgezegd.” Hij betaalde 50.000 euro aan en voelt zich misleid. “Het bedrijf leverde slecht werk, maar was extreem goed in het winnen van vertrouwen. En ik ben erin getrapt.”

Dik van der Stelt (63) had al snel twijfels en is daar nu blij mee. Zijn camper, ontworpen om twee motoren mee te nemen, zou op 1 juni 2023 worden geleverd. “Precies op tijd voor het motorseizoen,” zegt hij sarcastisch. “Maar het werd een eindeloze reeks uitstel, loze beloften en bizarre voorstellen.” Zo kreeg hij een rekening van 2.500 euro bovenop zijn aanbetaling van 5.500 euro, omdat er ‘twee man een week lang overlegd hadden over zijn camper’. “100 euro per uur voor overleg? Laat me niet lachen.”

Voor Van der Stelt is het verlies nog te overzien. “Ik miste een motorvakantie, had tijdelijk een bestelbus en koop binnenkort een nieuwe camper. Maar voor anderen is de schade veel groter. Als je 50.000 euro uit je spaargeld hebt betaald, zie je je droom nooit meer uitkomen. Dat is echt een drama.”

Leestip:  Het ideale dekbed kopen voor de kampeervakantie: hier moet je op letten! 

Reactie van eigenaar Gommans

Patrick Gommans zegt het faillissement verschrikkelijk te vinden, zowel voor zijn klanten als voor zichzelf. Hij ontkent echter dat klanten zulke hoge bedragen hebben betaald. “De maximale aanbetaling was 15.000 euro.” Hij benadrukt dat hij als eigenaar van een VOF hoofdelijk aansprakelijk is en dus persoonlijk de schuldsanering in moet. “Ik hoop vooral dat klanten via de afwikkeling van het faillissement hun geld (gedeeltelijk) terugkrijgen.”

Bron: NKC

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief en ontvang elke week artikelen zoals deze in je mailbox.
p.s. Je gegevens worden nooit met anderen gedeeld.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in