Uit de nieuwste cijfers van de European Caravan Federation (ECF) blijkt dat de caravanverkoop en de verkoop van campers in Europa in 2024 met ruim 5 procent is toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor.
De groei komt volledig voor rekening van de kampeerauto’s, terwijl de verkoop van caravans in de meeste Europese landen juist daalde. Nederland vormt hierop een uitzondering, want alleen hier nam de verkoop van nieuwe caravans toe.
Stijging in camperverkoop, daling in caravans
In totaal werden er in 2024 in Europa 221.207 nieuwe caravans en campers verkocht. De kampeerauto’s waren veruit het populairst, met 160.342 verkochte exemplaren tegenover 146.490 in 2023. Dit betekent een stijging van 9,5 procent. De caravanverkoop daarentegen daalde met 4,7 procent naar 60.685 exemplaren ten opzichte van 63.853 het jaar ervoor.
Nederland en Denemarken zijn de enige landen waar de caravanverkoop groter is dan die van campers. In Nederland groeide de verkoop zelfs met ruim 6 procent naar 7.192 caravans, waarmee het als enige Europese land een stijging liet zien. Italië kende weliswaar ook een toename, maar deze was met 671 verkochte exemplaren verwaarloosbaar.
Nederland nadert Frankrijk in de caravanverkoop
Nederland speelt een steeds belangrijkere rol op de Europese caravanmarkt. Waar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met respectievelijk 21.674 en 11.444 registraties de grootste caravanlanden blijven, is Nederland hard op weg om Frankrijk in te halen als nummer drie. De Fransen kochten in 2024 slechts 195 nieuwe caravans meer dan Nederland, met een totaal van 7.387 stuks.
Ook de Nederlandse camperverkoop zit in de lift. Met een stijging van 10,5 procent werden er 2.465 nieuwe campers geregistreerd. Toch blijft Nederland met slechts 1,5 procent van de totale Europese camperverkoop een kleine speler vergeleken met grote markten zoals Duitsland en Frankrijk.
Veelbelovende start voor 2025
Volgens Roel Reineman, voorzitter van de Nederlandse branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI), belooft 2025 opnieuw een sterk jaar te worden. “We zijn in januari uitstekend van start gegaan met 422 nieuwe caravans en 216 campers, respectievelijk een stijging van 21 en 29 procent ten opzichte van vorig jaar. Kamperen is populairder dan ooit en Nederland speelt een steeds grotere rol in de Europese markt. Campings zitten volgeboekt, kampeerbeurzen worden druk bezocht en in showrooms is het een komen en gaan van geïnteresseerde kopers.”
Grote verschillen tussen landen
Opvallend is dat de caravanverkoop in veel Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk flink is gedaald. Noorwegen zag een afname van bijna 25 procent, Zweden ruim 16 procent, Denemarken bijna 14 procent en Finland 7 procent. Ook in het VK daalde de verkoop met meer dan 13 procent.
Het contrast tussen Nederland en België is eveneens opmerkelijk. Onze zuiderburen kochten in 2024 slechts 1.000 nieuwe caravans, terwijl ze maar liefst 5.500 nieuwe campers aanschaften. Dit betekent dat de Belgische camperverkoop 125 procent hoger lag dan die van Nederland.
De sterkste groei in camperverkoop vond plaats in Italië, Spanje en het VK. Italië kende een stijging van 19 procent, Spanje 22,5 procent en het VK zelfs 35 procent. In absolute aantallen was Duitsland met 74.718 verkochte campers de koploper, gevolgd door Frankrijk (26.396) en het VK (16.447).
Conclusie
Hoewel de caravanverkoop in de meeste Europese landen terugliep, blijft Nederland een positieve uitzondering. Zowel de verkoop van caravans als campers laat een stijgende lijn zien en de vooruitzichten voor 2025 zijn veelbelovend. De toenemende populariteit van kamperen, goed bezochte beurzen en groeiende interesse in nieuwe modellen zorgen ervoor dat Nederland een belangrijke speler blijft op de Europese kampeermarkt.
Bron: KCI