BOVAG en ANWB Rijopleiding

De wachttijden voor het praktijkexamen B lopen in veel regio’s inmiddels op tot bijna een half jaar. BOVAG en ANWB rijopleiding zien weinig in de oplossing van de minister van IenW om tijdelijk het systeem van de TussenTijdse Toets (een soort proefexamen) te schrappen om zo examencapaciteit vrij te maken. BOVAG en ANWB rijopleiding geloven meer in een erkenningsregeling voor rijscholen, inclusief bijbehorende sanctioneringsmogelijkheden vanuit CBR, mede gebaseerd op slagingspercentages. Dit kan de druk op de examencapaciteit drastisch verminderen.

Te lange wachttijden voor praktijkexamens bij het CBR

De wachttijden voor het aanvragen van praktijkexamens bij het CBR zijn nog steeds veel te lang. In sommige regio’s lopen de wachttijden zelfs op tot 22 weken. Net als het CBR willen BOVAG en ANWB rijopleiding dat deze wachttijden snel omlaag gaan. De organisaties verschillen echter van mening over de oplossing.

Laag slagingspercentage bij rijscholen

CBR-directeur Pechtold heeft gelijk als hij stelt dat de lange wachttijden voornamelijk het gevolg zijn van rijscholen met te lage slagingspercentages. In zijn interview bij Radar op 25 november 2024 geeft hij aan dat 1200 ingeschreven rijscholen bij het CBR een slagingspercentage van 30 procent of minder hebben. Deze rijscholen zorgen voor veel herexamens en leggen zo een onterecht beslag op de beperkte examencapaciteit van het CBR, vinden BOVAG en ANWB rijopleiding.

Leestip:  HomeCamper | Campspace kom weer in contact met jezelf

TussenTijdse Toets niet schrappen

In het Commissiedebat CBR op 28 november 2024 stelde de minister van IenW voor om de TussenTijdse Toets tijdelijk af te schaffen. BOVAG en ANWB rijopleiding zijn het daar niet mee eens. Deze maatregel zou vooral de goed presterende rijscholen treffen en is contraproductief, omdat leerlingen die voor de TussenTijdse Toets kiezen een aanzienlijk hogere slagingskans hebben en daarmee minder druk uitoefenen op de examencapaciteit van het CBR.

Contraproductieve maatregelen

Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: “Maatregelen om de wachttijden te verkorten, moeten gericht zijn op het aanpakken van het probleem waar het wordt veroorzaakt: bij de slecht presterende rijscholen. Maatregelen die juist de goed presterende rijscholen treffen, zoals het afschaffen van de TussenTijdse Toets, zijn zeer onwenselijk en bovendien contraproductief. Om de TTT te handhaven, zou het mogelijk moeten zijn om gecertificeerde RIS-instructeurs in te zetten in plaats van CBR-examinatoren. CBR kan hier steekproefsgewijs toezicht op houden, net als bij de CCV-nascholingsopleidingen.”

Structurele oplossing voor wachttijden en kwaliteit rijonderwijs

Een structurele oplossing is volgens BOVAG en ANWB rijopleiding noodzakelijk om de kwaliteit van het rijonderwijs te verbeteren en de slagingspercentages bij de slechtst presterende rijscholen te verhogen. Hierdoor zullen de wachttijden bij het CBR vanzelf afnemen. BOVAG en ANWB rijopleiding pleiten voor het zo snel mogelijk invoeren van een erkenningsregeling, zoals het rapport Roemer ook voorstelt. Dit zou het CBR in staat stellen om onderscheid te maken in examenruimte tussen goed en slecht presterende rijscholen, iets wat momenteel wettelijk niet mogelijk is.

Leestip:  Denk OUT OF THE BOX

Erkenningsregeling en slagingspercentage als criterium

Peter Niesink: “Eisen aan het slagingspercentage moeten onderdeel zijn van een erkenningsregeling. Dit stelt het CBR in staat om slecht presterende rijscholen te sanctioneren. Het algehele slagingspercentage zal daardoor stijgen, wat de wachttijden voor het praktijkexamen vanzelf zal verkorten.”

BOVAG en ANWB rijopleiding hebben vandaag een brief met deze boodschap gestuurd naar minister Madlener. Dinsdagmiddag vindt er in de Tweede Kamer een zogenoemd tweeminutendebat CBR plaats, waarin dit onderwerp aan bod komt.

Bron: BOVAG

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in